Se alt du trenger å vite om kontraktsrett

Se dine rettigheter innenfor kontraktsrett. Vi forklarer deg når en bindende avtale er inngått, ulike lover, samt generelle regler som når du kan kreve prisavslag, heving, erstatning, retting, m.m.

Kjøpsloven

Les artikler om kjøpsloven

Forbrukerkjøpsloven

Les artikler om forbrukerkjøpsloven

Angrerettloven

Les artikler om angrerettloven

Heving

Les artikler om heving

Prisavslag

Les artikler om prisavslag

Retting

Les artikler om retting

Angrerett

Les artikler om angrerett

Avbestilling

Les artikler om avbestilling

Mislighold

Les artikler om mislighold

Ofte stilte spørsmål

Kan jeg heve kjøpet?

Du kan heve kjøpet ved vesentlige feil og mangler eller vesentlig kontraktsbrudd, ifølge kjøpsloven. Forutsetningen er at selger må først få sjansen til å forsøke å utbedre feilene. I tillegg må kjøper klage innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget. Reklamasjonsretten varer to år etter at kjøpet fant sted.

Kan jeg kreve prisavslag?

Du kan kreve erstatning ved kontraktsbrudd ifølge kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven, og prisavslag er en form for erstatning. Selgeren skal i utgangspunktet først få sjansen til å fikse feilene innen rimelig tid før du kan be om prisavslag. Du kan eventuelt få opphevet kjøpet ved vesentlige feil og mangler.

Når er gyldig avtale inngått?

Mange tenker at avtalen først er bindende når den er skriftlig – men muntlige avtaler er også gyldige. En avtale er derfor gyldig så snart et tilbud blir akseptert, uansett om det er muntlig eller skriftlig. Muntlige avtaler er derimot vanskeligere å bestride, dersom det oppstår en konflikt i etterkant.

Hva er mine rettigheter?

Rettighetene dine varierer, avhengig av hvilken type kontrakt det dreier seg om. For eksempel, det er kjøpsloven som gjelder om du har kjøpt bil av en privatperson. Det er derimot forbrukerkjøpsloven som skal følges, dersom du som privatperson har kjøpt noe av en bedrift. En advokat vil kunne gi deg nærmere veiledning.

Kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven?

Forbrukerkjøpsloven gjelder ved kjøp av varer mellom forbruker og bedrift. Kjøpsloven gjelder ved kjøp mellom to privatpersoner eller to bedrifter. Forbrukerkjøpsloven skal beskytte og verne om rettighetene til forbrukeren, men den gir deg ikke ubetinget angrerett. Reklamasjonskravene er likevel strengere under kjøpsloven.

Hva er mislighold?

Har dere opprettet en avtale, men motparten oppfyller ikke forpliktelsene sine? Da regnes dette kontraktsbruddet som enten helt eller delvis mislighold, og du kan enten få erstatning eller heve avtalen. Et eksempel på mislighold er at håndverkeren ikke utfører arbeidet som avtalt eller er svært forsinket. Manglende betaling er også en form for mislighold.

Viktige begreper

Bindende avtale

En avtale er bindende når den ene parten har takket ja til et tilbud fra den andre parten innen akseptfristen. Både muntlige og skriftlige avtaler er bindende.

Tilbud

Et tilbud er et forslag til en avtale, for eksempel å utføre en bestemt handling i bytte mot noe annet. Tilbudet er bindende for tilbyder ut akseptfristen.

Aksept

Aksept vil si at man takker ja til et tilbud eller avtale, samt er enig med vilkårene i avtalen. Avtalen blir dermed bindende mellom partene.

Avtalefrihet

Avtalefrihet er et grunnprinsipp i avtaleretten som sier at alle kan i utgangspunktet inngå avtaler med hvem man vil, samt bestemme innhold og vilkår i avtalen selv.

Reklamasjon

Reklamasjon er en formell klage som kjøper kan sende til selger, dersom det oppdages feil eller mangler ved en vare eller tjeneste.

Heving

Kjøper kan ha rett til å heve kjøpet eller avtalen under kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven, dersom en vare eller tjeneste har alvorlige feil eller mangler.

Send inn en forespørsel

Finn flinke kontraktsrettsadvokater som kan ditt saksområde. Du får flere tilbud og kan velge det som passer deg best.

Start her