Se alt du trenger å vite om bilrett
Se dine rettigheter som kjøper og selger. Forstå hvilke regler som gjelder, og se når du har krav på å heve bilkjøpet, få prisavslag, krav om retting av mangelen og lignende. Se hvordan du beskytter deg som selger.
Les artikler om forbrukerkjøp
Les artikler om kjøpsloven
Les artikler om å heve bilkjøp
Les artikler om angrerett
Les artikler om prisavslag
Les artikler om å klage på Tesla
Les artikler om reklamasjon
Les artikler om bruktbilgaranti
Les artikler om dine rettigheter
Du må følge forbrukerkjøpsloven om du har kjøpt bil av forhandler og kjøpsloven om du har kjøpt av en privatperson. Bilen må ha en mangel for at du skal kunne heve kjøpet. Mangelen må være vesentlig ved kjøp av privatperson. Den må derimot være “ikke uvesentlig” ved kjøp av bilforhandler.
Du har flere rettigheter som bilkjøper, enten under kjøpsloven (bilkjøp mellom privatpersoner) eller forbrukerkjøpsloven (bilen er kjøpt av forhandler). Du kan for eksempel kreve reparasjon, prisavslag, erstatning eller heving av kjøpet, dersom du oppdager feil og mangler. Første steg er å klage til selger. Det kan uansett være smart å få juridisk rådgivning.
Det er kjøpsloven som gjelder når en privatperson kjøper bil av en annen privatperson. Loven gir deg visse rettigheter hvis bilen har skjulte feil eller mangler. Klageretten varer i to år. Du må likevel reklamere innen rimelig tid etter at feilen ble oppdaget, ellers kan du miste retten til å klage.
Du må følge forbrukerkjøpsloven om du som privatperson har kjøpt bil av en forhandler. Loven gir deg fem års klagerett med mindre forhandleren gir deg en lengre garanti. Du må likevel klage til forhandleren innen rimelig tid og innen to måneder. Kravene i forbrukerkjøpsloven er mindre strenge enn i kjøpsloven.
Bilselgeren har som regel krav på å forsøke å fikse mangelen aller først, så lenge det ikke medfører særlig ulemper eller ekstra kostnader for kjøperen. Du kan be om prisavslag, ny og tilsvarende bil eller oppheving av kjøp, hvis reparasjonen ikke lykkes eller ikke gjennomføres innen rimelig tid.
Du skal i første omgang sende skriftlig klage til selger, enten det er en privatperson eller forhandler. Det er henholdsvis kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven som gjelder. Husk å ta vare på all dokumentasjon og kommunikasjon som bevis. Du kan ta saken videre til Forbrukertilsynet og be om mekling, hvis dere ikke blir enige.
En situasjon der som oftest kjøper vil annulere bilkjøpet og få pengene tilbake. Vil dreie seg om et tilfelle der kjøper er misfornøyd med kjøpet på forskjellig vis. Heving krever at mangelen er vesentlig, og man foretrekker heller å gi prisavslag.
En formell klage fra kjøperen av bilen angående feil eller mangler ved bilen, vanligvis innenfor en bestemt tidsramme etter kjøpet. En reklamasjon må normalt være skriftlig.
Et tilfelle hvor bilen er kjøpt av en privatperson av en som handler i næring, typisk en bilforhandler. I slike tilfeller gjelder forbrukerkjøpsloven, som har noe snillere regler mot kjøper.
Et tilfelle hvor en privatperson har kjøpt en bil av en annen privatperson, typisk gjennom finn.no. I slike tilfeller gjelder kjøpsloven.
Alvorlig feil eller skade på bilens motor som forhindrer at den kan kjøre. Motorhavari krever ofte kostbar reparasjon eller utskifting av motoren.
En reduksjon av kjøpesummen som følge av feil eller mangler på bilen, prisavslaget skal som oftest reflektere verdireduksjonen manglene har på bilen.
Finn flinke bilrettsadvokater som kan ditt saksområde. Du får flere tilbud og kan velge det som passer deg best.
Start her